dinsdag 23 maart 2010

Appliceren.

Vandaag een les voor diegene die graag zouden appliceren, maar het misschien te moeilijk vinden, of voor diegene die hun techniek willen verbeteren.  Ik begin met het overnemen van het patroon op de stof,
leg de stof, het carbonpapier en het patroon goed vast op een vlakke ondergrond. Ik doe dit met schilderstape. Met een pen volg ik het patroon, daarna kan je de schilderstape losmaken. Het carbonpapier koop ik bij Pipoos, het geeft een licht grijze lijn op de stof. Op freezerpaper neem ik de patroontjes voor de verschillende onderdelen over en knip ze uit. Zoek de stoffen bij elkaar die je wilt gebruiken en strijk ze even. Met het strijkijzer strijk je de patroontjes op de stof ( zonder stoom), daarna knip je de patroontjes uit met een naadtoeslag van een milimeter of 7 (0,25 inch).  Deze naadtoeslag knip
je in, in de bochten knip je de flapjes kleiner en op de rechte stukken kun je de flapjes groter maken. De flapjes worden omgevouwen, dat is goed te zien op de foto hiernaast. Daarna haal je het freezerpaper van de stof en beginje de flapjes vast te naaien. Je begint met een dubbele steek, daarna kun je gewoon rijgen, is er een plek die je extra vast wil zetten doe dan een dubbele steek. Ik begin altijd
met het eerste flapje na een hoek, (klik even op de foto voor een grotere foto) ik eindig dan voor de hoek, aan de vouwlijnen kun je zien waar het hoekje zit. Op de kruising van die lijnen vouw je de stof om, dan kun je de rest ook omvouwen en je krijgt dan een mooi scherp puntje. Wat ik ook doe als ik de freezerpaper heb verwijderd, is dit op mijn kussen vast zetten met een speld, dan raak je het niet kwijt en je hebt gelijk een herinnering wat boven en beneden is aan je patroontje. Je kunt hier mijn kussen in bedrijf zien, het is erg handig, als je 1 of 2 flapjes vast hebt genaaid, kun je deze vastzetten met een speld en heb je een hand vrij om te werken.
Op een gegeven moment wordt je het eind van je garen bereikt en glipt de draad door het oog, om dit te voorkomen heb ik een handige tip! De eerste keren is dit best moeilijk, maar oefening baart kunst. Neem het eind van de draad tussen duim en wijsvinger en leg de draad over je nagel. Klem de draad tussen de nagel van je wijsvinger en de middelvinger en glij met de naald over je nagel maar de draad toe. Het is de bedoeling dat je door de draad heen steekt, steek de naald in zijn geheel door de draad en je vormt een klein lusje, die vast komt te zitten bij het oog van de naald. Hierdoor krijg je meer werklengte van het garen en het garen glipt niet meer door het oog. Ben je aan het eind van wat je aan het naaien bent, dan knip je de draad door en je trekt aan het kleine stukje garen bij het oog van de naald, de lus gaat los en je gooit geen lange einden garen meer weg. Garen is duur, dus gebruik het zuinig!
Alle patroontjes kun je op de stof spelden, zodat je een idee krijgt  hoe het blok er uit komt te zien. Als ik ga appliceren dan begin je met de patroontje die onder een ander patroon komt te zitten. Het patroon wat ik ga appliceren zet ik dan vast met kleine speldjes, liever te veel dan te weinig. Op de foto hierboven zie je links onder een doosje tandenstokers liggen, die gebruik ik altijd om, bijvoorbeeld een draadje of een flapje die niet goed vast zit onder de stof te schuiven, deze tandenstokers zijn gemaakt van hout met grovere vezels als een kaasprikker. Maak je de tandenstoker vochtig met je speeksel, dan zetten de houtvezels op en zorgen ervoor dat datgene wat je onder de stof wilt schuiven beter te verwerken is. Een kaasprikker werkt niet zo goed. Het feitelijke appliceren is een techniek op zich, ik begin altijd met een klein knoopje aan het einde van de draad en begin onder het werk naar boven te steken op de rand van het patroontje, trek de draad naar boven en steek de naald in de onderstof en probeer dit een milimeter onder de rand van het patroontje en steek de naald weer in de rand door naar boven. Dus waar de draad naar boven komt, op dezelfde hoogte, steek je de draad door de onderstof. Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, laat anders een reaktie achter, dan kan ik daar later op terugkomen. Quilting is sharing, dus vind ik het belangrijk om technieken die het leven vergemakkelijken door te geven aan anderen.

3 opmerkingen:

Unknown zei

goede uitleg!
Dank je
Berbel

Klaske zei

Goed uit gelegd Aart, ik laat het freezer papier zitten, en als je het haast helemaal hebt geappliceerd kun je het rijgdraadje en freezerpapier er uit halen. Bij mijn eerste (hartjes)quilt leerde ik om het helemaal te appliceren en dan de achterkant er uit te knippen. Moet er bij zeggen dat ik het nog niet zoveel heb geappliceerd, maar wil het wel graag doen, zit ook te denken aan de tulpenbom. Maar ik heb mezelf beloofd eerst dingen af te maken, anders blijft er zoveel liggen.....

pauline zei

Bedankt voor de duidelijk uitleg, Aart. Maar nu moet je toch gaan stoppen met ons lekker te maken met dat mooie applicatiewerk. Het liefst zo ook meteen beginnen aan een nieuwe quilt LOL. (En ik heb helemaal geen UFO's liggen hoor, hahhaha)
Veel succes ermee.